Saturday, August 18, 2007

>> Apa pandangan mereka terhadap PM kita.....

Tunku Abdul Rahman

“ Zaman saya dulu, elaun pemain bola mewakili Negara hanyalah RM 10 sehari dan kami sepasukan menanti sehingga 15 hari sepanjang Pesta Bola Merdeka untuk mengumpul RM 150. Malah jika muncul juara, kami cukup berbesar hati kerana dihadiahkan jam Rolex yang dibelakangnya bertulis penghargaan daripada Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra “.
- Raja Bola Sepak era 50-an hingga 60-an, Datuk Abdul Ghani Minhat -

“ Saya rasa seorang pemimpin seperti Tunku Abdul Rahman akan hanya muncul sekali dalam 2000 tahun “.
- Cik Long Ngah, bekas ADC Tunku Abdul Rahman selama 7 tahun -

“ Tunku Abdul Rahman merupakan seorang tukang masak yang baik dan pernah memasak untuk pemimpin-pemimpin luar Negara ketika menjadi Perdana Menteri “.
- Peter Chua, Pengurus Besar Hotel Royale, Alor Star, Kedah -

“ Semua kaum percaya kepada keikhlasannya “
- Bekas Ketua Polis Negara, Tun Haniff Omar -

Tun Abdul Razak

“ Secara kebetulan, kemiskinan berada di kampong-kampung dan yang miskin adalah orang Melayu. Matlamat Tun Abdul Razak adalah untuk pembangunan nasional yang memerlukannya membetulkan ketidakseimbangan “.
- Thong Yaw Hong, bekas Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi -

“ Hanya sebilangan kecil yang mengetahui bahawa pada tahun-tahun akhir kehidupannya, Tun Abdul Razak memaksa dirinya bekerja keras sekalipun prognosis perubatan tidak lagi memberikan harapan kepada masa depannya Ada kalanya, dalam kesakitan beliau meneruskan kerjanya, perasaan kesetiaan yang mendalam terhadap Negara dan rakyat telah mendorongnya teru bekerja dengan seluruh pengorbanan dan dedikasi
- Tun Lim Chong Eu, bekas Ketua Menteri P.Pinang -

“ Legasi Razak banyak berkisar kepada 3 perkara iaitu kesetiaan, kejujuran dan keikhlasan “
- Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Sri Hishamuddin Tun Hussein -

Tun Hussein Onn

“ Dalam dunia ini, nak cari orang yang pandai, berjuta-juta yang pandai. Nak cari orang kaya, berjuta-juta yang kaya. Nak cari orang yang berpegang kepada amanah, yang honest, kita nak cari, tak banyak. Beliau (Hussein) seorang yang honest “.
- Pendapat Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra mengenai karakter Tun Hussein Onn -

“ Hussein mempunyai pandangan yang jauh. Beliau sering membuat keputusan yang boleh diterima oleh semua pihak “.
- Komen Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai Husein pada bulan Februari 1980 -

“ Hussein selalu dipanggil dengan gelaran “ Mr. Clean “ di Jepun. Beliau sangat popular di sana “.
-Tan Sri Eikichi Hara, bekas Duta Jepun di Malaysia -

Tun Dr Mahathir Mohamad

“ Saya pada mulanya menulis mengutuk Dr Mahathir kerana kata-kata anti-Yahudi beliau. Tetapi selepas membaca dengan teliti, saya menyedari ia hanya sebahagian kecil daripada apa yang beliau katakana “.
- Kolumnis media India, Praful Bidwai menulis dalam akhbar di New Delhi pada 31 Oktober 2003 -

“ Sejak 21 tahun lalu, saya melihat sendiri bagaimana Tun Dr Mahathir berjaya mengubah dan mengangkat martabat Malaysia daripada sebuah Negara kerdil yang tidak dikenali kepada sebuah Negara yang dihormati dan dikagumi malah oleh Negara maju sendiri. Bagi Negara-negara membangun, khususnya dunia islam terutama di rantau arab, Dr Mahathir adalah tokoh yang dianggap sebagai wira dan kepimpinan beliau amat dikagumi “
- Duta Palestin ke Malaysia, Ahmed El-Farra -

“ Jika pun Dr Mahathir berasa tidak puas hati dengan apa-apa perkara sekalipun, Dr Mahathir hanya akan bertanya : “ Macam mana boleh jadi macam ni?” Itu pun dengan nada suara yang cukup tenang “.
- Bekas Pegawai Khas Dr Mahathir, Tan Sri Hashim Makaruddin -

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

“ Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah seorang Perdana Menteri yang bersikap terbuka. Beliau tidak akan terguris hati kalau kita memberi pandangan yang berbeza atau bertentangan dengan kehendak beliau asalkan apa yang kita sampaikan itu adalah dengan niat baik. Sekiranya pandangan bertentangan yang dikemukakan itu munasabah ataupun ada asas, Abdullah akan menimbangkan pandangan-pandangan itu dan kalau ia lebih bak daripada yang difikirkan oleh beliau terlebih dahulu, maka pandangan itu akan diterima “
- Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak -

“ Saya ingin menyarankan kepada rakyat Malaysia sungguhpun kita mesra dengan Perdana Menteri kita, sungguhpun kita saying, kita kenal dia lama tetapi saya rasa eloklah kita panggil beliau sebagai Datuk Seri Abdullah dan bukan Pak Lah. Kerana beliau Perdana Menteri….seperti juga Tun Dr Mahathir Mohamad, tak pernah sesiapa pun tergamak memanggil beliau sebagai Che Det, sungguhpun itu nama timangannya “.
- Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz -

“ Kakitangan awam di seluruh Negara berjanji memberikan sokongan padu kepada Abdullah dengan ikrar untuk terus memberikan perkhidmatan yang terbaik dan cemerlang “.
- Bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Osman -

No comments: