Saturday, August 18, 2007

>> 5 Perdana Menteri : 1 Warisan 1 Matlamat

Apa kata Perdana Menteri Kita.....

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj

“ Jika saya dapat berjumpa dengan Chin Peng, saya akan beritahu kepadanya bahawa pengampunan beramai-ramai ini bukanlah datangnya daripada kerajaan penjajah, tetapi sebenarnya dating daripada kerajaan rakyat, menurut kehendak hati rakyat sendiri. Jika komunis hendak melawan juga, bermakna merekalah hendak bermusuh dengan rakyat “. – Petikan Radio Malay pada 7 Oktober 1955 –

“ Orang Melayu takut hilang haknya, Orang Cina dan Orang India takut mendapat susah apabila negeri ini merdeka. Jadi memang ini satu perasaan yang memang akan ada tiap-tiap kali hendak ada perubahan. Adalah datangnya berbagi-bagai fikiran, berbagai-bagai syak kerana negeri ini dalam fikiran saya apabila selamat, negeri yang aman dan makmur dan saya tidak was-was lagi di atas keadaan negeri ini apabila merdeka “.
- Petikan ucapan mengenai keharmonian antara kaum di Melaka pada 16 Februari 1957 –

“ Kebanyakan rakyat dalam negeri ini nampaknya bukanlah membuat tuntutan atau berkehendakkan sesuatu benda dengan melebihi. Mereka pun sedar ada benda kerajaan boleh buat dan ada benda yang kerajaan tidak boleh buat. Ada benda yang boleh dibuat serta-merta dan ada pula benda yang kena mengambil masa yang lama sedikit “.
- Ucapan pada perhimpunan agung UMNO di Rumah UMNO, KL pada 16 April 1960 -

Tun Abdul Razak

“ Kita di Malaysia sungguh beruntung kerana Negara kita dikurnia Allah dengan kekayaan hasil-hasil bumi serta tanah yang subur untuk pelbagai jenis tanam-tanaman. Rakyat Negara berbilang kaum, yang sebahagian besarnya golongan belia, merupakan kekayaan tenaga manusia yang mana kalau digembleng dalam satu barisan yang bersatu padu membolehkan kita mencapai cita-cita nasional dengan sepenuhnya “.
- Ucapan pada pembukaan Seminar Memperbaiki Semangat, Sikap dan Dedikasi di Institusi Teknologi Mara, PJ pada 10 Januari 1972 -

“ Tidak syak lagi, kerajaan adalah bersikap adil dan jujur demi kepentingan rakyat dan Negara. Hakikat ini tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun “.
- Ucapan pada majlis jamuan negeri sempena ulang tahun Ke-10 Kemerdekaan di Sabah pada 23 September 1973 -

“ Kita memandang pendidikan ialah anak kunci kejayaan bangsa dan Negara Malaysia. Pendidikan menurut pengertian yang luas meliputi seluruh lingkungan usaha kita dalam memperbaiki serta meninggikan nilai-nilai hidup. Inilah yang menjadi ukuran tinggi atau rendahnya tamadun bangsa kita yang bakal diwariskan kepada generasi akan dating “.
- Ucapan ketika menutup Expo Pendidikan di Stadium Negara, KL pada 12 Ogos 1972 -

Tun Hussein Onn

“ Semakin banyak kita mencapai kemajuan, harapan rakyat untuk mencapai taraf kemajuan akan meningkat lebih tinggi lagi. Oleh yang demikian desakan ke atas kerajaan akan bertambah. Untuk memenuhi tuntutan-tuntutan rakyat itu adalah perlu bagi perkhidmatan awam ada sense of urgency “.
- Ucapan pada majlis jamuan tahunan Persatuan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik di Hotel Hilton, KL pada 9 Jun 1979 -

“ Malaysia tidak akan menggunakan kekuatan ekonominya pada jalan yang sempit dan tidak waras. Kita akan sentiasa menggunakan hasil sumber alam yang ada pada kita dengan cara yang penuh tanggungjawab untuk faedah dan kebajikan rakyat jelata serta kepentingan Negara “.
-Ucapan pada upacara Penutup Muktamar Dakwah Islamiah bagi Asia Tenggara dan Rantau Pasifik di Dewan Tunku Abdul Rahman, KL pada 14 Januari 1980 -

“ Saya bukanlah orang yang penting dalam Negara, tetapi yang penting adalah apa yang aya buat untuk Negara “.
- Petikan daripada sebuah buku biografinya selepas bersara. Tun Hussein berkata, beliau tidak dibayangi oleh sesiapa dalam mentadbir Negara dan beliau memimpin kerajaan mengikut caranya yang tersendiri -

“ Pemuda Harapan Bangsa mestilah sesuatu yang bermaksud bahawa gerak langkah pemuda-pemuda sekarang bukanlah gula-gula, bukanlah perhiasan, tetapi adalah gerak sebenar-sebenarnya untuk menuju ke hadapan. Malangnya pergerakan ini kekurangan ketua-ketuanya “.
- Ucapan sebagai Ketua Pemuda UMNO ketika bangsanya sedang berdepan dengan perjuangan besar –

Tun Dr Mahathir Mohamad

“ KUALITI ialah suatu keadaan yang cemerlang atau amat baik tetapi kebaikan itu tidak terhad atau tetap pada sesuatu tahap. Ia tidak statik Ia bergerak sepanjang masa. Justeru, apabila sahaja kita mencapai kualiti yang kita kejar, kita mendapati ada lagi kualiti yang lebih tinggi yang mesti kita kejar “.
- Ucapan pada pelancaran Gerakan Budaya Kerja Cemerlang di KL pada 27 November 1989 -

“ Mereka yang ingin kaya cepat akan jatuh dengan teruknya. Apa yang berlaku kepada orang lain kerana amalan yang tidak baik akan berlaku juga kepada diri sendiri jika amalan yang serupa diamalkan “.
- Ucapan pada Kongres Ekonomi Bumiputera Ketiga di KL pada 10 Januari 1982 –

“ Tolak dan tumbangkan mereka sebelum mereka menumbangkan parti kita yang tercinta ini “.
- Ucapan dasar pada Perhimpunan Agong UMNO pada 10 Oktober 1996 -

“ Siapa sangka empayar ROM yang begitu kuat boleh hancur. Kehancurannya kerana pada masa kemuncaknya berlaku perpecahan demi perpecahan. Kita tidak mahu kisah kejatuhan empayar-empayar besar dunia terjadi kepada Malaysia. Biarlah kemajuan dan kemakmuran Negara ini tidak hanya bertahan 43 tahun tetapi berkekalan untuk selama-lamanya “.
- Ucapan ketika menyampaikan amanat kepada kira-kira 600 ketua agensi kerajaan pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Kedua (MAPPA 11) di Auditorium Intan, Bukit Kiara, KL pada 12 Januari 2001 -

“ Menerusi sejarah kita tahu di mana kita datang kerana kita tahu dahulu kita pernah hina dan miskin “.
- Ucapan pada perasmian Menara UMNO Pulau Pinang pada 11 Ogos 1998 -

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

“ Sebenarnya dasar-dasar yang telah dilaksanakan itu adalah dasar tuan-tuan, dasar saya dan digubal oleh Tun Dr Mahathir yang dilaksanakan dengan begitu berjaya. Inilah harapan saya, saya tidak minta tuan-tuan bekerja untuk saya tetapi mahu tuan-tuan bekerja bersama-sama saya kerana bangsa dan Negara “.
- Petikan ucapan sulung sebagai Perdana Menteri Ke-5 di Bayan Lepas, Pulau Pinang pada 1 November 2003 -

“ Kejayaan masa hadapan bergantung kepada mutu modal insan yang dimiliki, bukan sahaja dari segi intelek tetapi juga keperibadian “.
- Ucapan semasa membentangkan usul mengenai RMK-9 2006 – 2010 di Dewan Rakyat pada 31 Mac 2006 -

“ Jika mereka (wakil rakyat) gagal menjalankan tugas mereka, maka gagallah system demokrasi berparlimen “.
- Ucapan pada majli berbuka puasa bersama ahli-ahli Parlimen di bangunan Parlimen, KL pada 3 November 2003 -

“ Saya fakir kita mesti, sebagai contoh, membawa keluar politik dari masjid, jangan bawa politik ke dalam masjid
- Ucapan selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet pertamanya sebagai Perdana Menteri di Putrajaya -

No comments: